fredag 22 januari 2010

Vad gör att du får förtroende för vården?

I mätning efter mätning visar det sig att östgötarna har lägre förtroende för vården än människor i andra landsting. Frågan är ju vad det här beror på. Själv tror jag att det har stor betydlese hur primärvården fungerar, det vill säga, kan jag känna mig trygg med att jag faktiskt kan få komma till vårdcentralen när jag behöver.

Hur tänker du? Vad är det som ger dig förtroende för vården? Vad är det för något som måste göras för att fler ska känna att man faktiskt kan lita på den sjukvård som vi har här i Östergötland?

Östergötland har haft problem med vårdcentralerna i många år. Men sedan i höstas finns Vårdvalet och jag hoppas ju att det ska göra att tillgängligheten och kvaliteten förbättras.

För min egen del känner jag mig mycket trygg med min vårdcentral här i Åby, men då kommer den ju också oftast i topp tre i alla mätningar som görs. Problemet när vi kollar efter vad östgötarna tycker om vården är ju att de som varit i kontakt med sjukvården ofta är väldigt nöjda, det är dom som inte haft kontat som har lågt förtroende.

Jag har funderat på det här ganska mycket, skriv en kommentar om hur du ser på förtroendet för vården. Alla goda råd och tips är välkomna!

3 kommentarer:

  1. Hej Marie!
    Jag tillhör de som har fått en bra kontakt med sjukvården. Kallas regelbundet till Vrinnevisjukhuset där jag tas om hand på ett utomordentligt sätt. De som inte har kontakt med sjukvården trpr jag
    utgår från fall som massmedia skriver, hörsägen från grannar och bekanta m.fl. Hur man skall komma åt detta är en svår fråga då sjukvården inte kan kommentera enskilda fall utan vidare.
    Lars W

    SvaraRadera
  2. Hej, Lars W. Tror precis som du att det till stor del är de som inte har kontakt med våren som har minst förtroende. Det visar även landstingets mätningar. Frågan är ju bara vad man ska gör åt det. Hur ska vi få folk att lita på vården?

    / Marie

    SvaraRadera
  3. Hej Marie!
    Kanske man skall synligöra de goda resultaten i högre grad. De negativa som trots allt är få tar pressen hand om vilket vi inte kan göra så mycket åt.

    Lars W

    SvaraRadera