torsdag 12 november 2009

Ett hem hemifrån

I snart en månads tid har jag och min familj haft ett speciellt hem. Dels Huddinge sjukhus så klart, men även Ronald McDonald Hus. Ronald McDonald Hus är ett hem hemifrån. Där bor man i egna rum som påminner om bättre hotellrum. Maten lagar man i köket och tvätten tvättas i tvättstugan. Precis som hemma med andra ord.

Under sommaren statade verksamheten i det fjärde Huset i Linköping. Bidragen för att bygga husen kommer framför allt från olika donatorer. Kanske har du varit med och bidragit genom att stoppa en slat i bössorna som finns vid kassan på McDonalds restaurangerna? Då har du varit med och bidragit till att framför allt barnfamiljer får möjlighet att bo nära sina sjuka barn när de vistas på sjukhus.

Under de här veckorna har jag träffat många barn och föräldrar som varit på Ronald McDonald-huset i olika intervall under 10-15 år. Många har hittat vänner för livet på huset och vi har fått vår frys och kyl påfylld vid flera tillfällen av "grannar" som skänker glasspaket och fiskpinnar vidare till kompisarna på huset när det är dags att åka hem.

Familjernas hemlandsting betalar visserligen en dygnsavgift för alla som är där, men utan frivilliga bidrag och volontäer skulle inte verksamheten fungera. Jag tycker att det känns ganska skönt att det faktiskt finns något som du och jag kan vara med och bidra till på andra sätt än att bara vara passiv och betala skatt.

Kolla in www.ronaldmacdonaldhus.se om du vill veta mer om Ronald McDonald Hus
(Titta särskillt i bildarkivet för Linköpingshuset där jag hade förmånen att vara med på invigningen nu i höst!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar