torsdag 19 november 2009

Föräldrarnas eller barnens försäkring?

Hörde på nyheterna i morse att det ca 80% inte gillar krav på delad föräldraförsäkrning. Själv tycker jag att det måste vara upp till föräldrarna själva att få bestämma i så stor utsträckning som möjligt vem som ska vara hemma med barnen både när de är små och när de är sjuka.

Jag har även förundrats över hur man egentligen ser på försäkringen. Allt fokus verkar vara på föräldrarna, vem ska vara hemma, inte så mycket fokus läggs på barnet.

I vår familj har vi fortfarande massor av dagar kvar att ta ut. Det beror till stor på att jag har kunnat ha barnen med på jobbet när de har varit små. Men framför allt att vi haft bra uppbackning av mor- och farföräldrar som har hjälpt och hjälper oss massor.

När barnet är sjukt får ju någon annan än föräldrarna ta ut vab. Frågan är ju varför det inte skulle kunna vara så även med föräldradagarna? Kanske skulle en liten del av dagarna kunna få tas ut av farfar eller mormor eller en moster? Det är väl faktiskt barnets möjlighet att vara hemma och inte vara på dagis allt för tidigt eller för länge om dagarna som är en av de viktiga delarna med "föräldraförsäkringen"?

Jag förstår att min kära kamrat finansminister Borg går i taket över ett sådant här förslag, för hur mycket tjänar inte staten på sådan som mig och min man som aldrig tar ut alla föräldradagar. Men jag tror att det skulle vara en stor fördel för oss småbarnsföräldrar att ha lite mer alternativ att välja på. Eller vad säger du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar